Jaki mikrofon wybrać – dynamiczny czy pojemnościowy?
Mikrofony pojemnościowe dzięki swojej specyficznej budowie oferują niezwykle wysoką czułość na fale dźwiękowe. Potrafią one bardzo precyzyjnie rejestrować nawet najdrobniejsze detale oraz subtelne niuanse ludzkiego głosu. Gwarantują przez to wyjątkowo bogaty i pełny zakres tonalny, co jest ważne dla profesjonalnych produkcji. Właśnie dlatego są one idealnym rozwiązaniem do nagrywania podcastów lub tworzenia ścieżek lektorskich. Należy jednak pamiętać, że ich wysoka czułość wymaga specjalnego zasilania typu phantom +48V z miksera. Wymagają one również bardzo cichego otoczenia, ponieważ wyłapią każdy niepożądany szmer z tła.
Mikrofony dynamiczne stanowią doskonałą alternatywę w bardziej wymagających warunkach akustycznych. Charakteryzują się one znacznie mniejszą czułością – czyni je to mniej podatnymi na zewnętrzne hałasy. Są również o wiele bardziej odporne na wysokie poziomy ciśnienia akustycznego, czyli bardzo głośne dźwięki. Dzięki temu idealnie sprawdzają się podczas koncertów, nagrywania na zewnątrz lub w hałaśliwych pomieszczeniach. Ich dużą zaletą jest także brak konieczności stosowania dodatkowego zasilania. Są to konstrukcje pancerne, bardzo odporne na uszkodzenia mechaniczne i trudne warunki pracy.
Czy samo urządzenie wystarczy? O technice nagrywania
Posiadanie najlepszego sprzętu to, niestety, nie wszystko, gdy zawiedzie nas technika nagrywania. Istotne znaczenie ma odpowiednia odległość od mikrofonu, która dla wokalu wynosi zwykle od piętnastu do dwudziestu centymetrów. Zbyt bliskie ustawienie może powodować nieprzyjemny efekt zbliżeniowy, czyli nienaturalne podbicie niskich tonów. Z kolei zbyt duża odległość sprawi, że głos straci na szczegółowości, a mikrofon zacznie zbierać więcej echa. Trzeba tutaj znaleźć złoty środek, dostosowując wzmocnienie (tak zwany gain). Prawidłowe ustawienie poziomu sygnału zapobiega przesterowaniu, czyli bolesnym dla ucha zniekształceniom.
Istnieją dwa akcesoria, które są absolutnie niezbędne dla każdego, kto poważnie myśli o nagrywaniu wokalu. Pierwszym z nich jest pop filtr – specjalna siateczka umieszczana między ustami a mikrofonem. Jej zadaniem jest eliminowanie tak zwanych spółgłosek wybuchowych, szczególnie głosek „p” oraz „b”. Drugim elementem jest kosz antywibracyjny, nazywany również uchwytem wstrząsowym, który izoluje urządzenie. Zapobiega on przenoszeniu na membranę mikrofonu wszelkich drgań i wstrząsów, na przykład ze statywu. Użycie statywu zamiast trzymania mikrofonu w ręku to kolejna podstawa zapewniająca stabilność nagrania.
Jak otoczenie wpływa na czystość nagrania?
Akustyka pomieszczenia, w którym nagrywamy, ma absolutnie fundamentalne znaczenie dla końcowej jakości dźwięku. Nawet najdroższy mikrofon pojemnościowy zabrzmi fatalnie w pustym, pełnym echa pokoju. Fale dźwiękowe odbijają się od twardych powierzchni, takich jak gołe ściany, podłoga czy sufit. Te niechciane odbicia wracają do mikrofonu z opóźnieniem, powodując pogłos i zamazanie przekazu. Dlatego warto nagrywać w porach, kiedy za oknem panuje najmniejszy hałas otoczenia. Warto też zadbać o minimalne wytłumienie, używając dostępnych w domu przedmiotów.
Profesjonalne panele akustyczne są oczywiście najskuteczniejszym sposobem na redukcję niepożądanego echa. Można je jednak zastąpić domowymi sposobami, takimi jak grube zasłony, dywany czy nawet koce. Miękkie meble, jak kanapa czy fotele, również bardzo pomagają w pochłanianiu fal dźwiękowych. Zbliżenie się do mikrofonu w takim pomieszczeniu również pomaga zredukować ilość słyszanego tła. Wybór odpowiedniego sprzętu jest równie ważny, jak adaptacja miejsca pracy. Szeroki wybór urządzeń, w tym mikrofonów, znajdziemy w dobrze zaopatrzonych sklepach z elektroniką: https://www.mediaexpert.pl/telewizory-i-rtv/mikrofony/mikrofony.
artykuł sponsorowany
























Napisz komentarz
Komentarze