Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 10 lutego 2025 17:43
Reklama
Reklama
Reklama

Inwestor w porcie wrócił do rozmów z PKP w sprawie podłączenia do linii kolejowej. Możliwe wznowienie budowy terminala

Zablokowana inwestycja w kozielskim porcie może zostać wznowiona, jeśli pomyślnie zakończą się rozmowy z Polskimi Kolejami Państwowymi w sprawie przyłączenia terenu do biegnącej nieopodal linii kolejowej. Wrócono do nich po kilku latach.
Inwestor w porcie wrócił do rozmów z PKP w sprawie podłączenia do linii kolejowej. Możliwe wznowienie budowy terminala

Dawniej jeden z największych portów śródlądowych w Europie, potem lata zaniedbań i upadku, aż w 2016 roku pojawił się inwestor. Najpierw wydzierżawił teren od miasta, później go zakupił i rozpoczął budowę terminala przeładunkowego. Jednak realizację projektu niespodziewanie zatrzymała kolej, która odmówiła udostępnienia fragmentu torów łączących teren z linią kolejową biegnącą przez Kłodnicę.

Inwestor potrzebował jedynie zgody na korzystanie z infrastruktury i był gotów na własny koszt przywrócić torowisko do użytku - chodzi o odcinek o długości około 500 metrów. Na początku spółka PKP Linie Kolejowe, według słów Jarosława Zemło, wyrażała gotowość sprzedaży terenu, potem proponowała jego dzierżawę, uznając go za infrastrukturę strategiczną. Ostatecznie jednak całkowicie zmieniła stanowisko, odmawiając udostępnienia terenu w jakiejkolwiek formie. Był marzec 2018 roku, a inwestycja w porcie była już w toku. Ostatecznie KKT podjął decyzję o zatrzymaniu budowy na etapie budowy silosów na jednym z trzech pirsów. 

Do dziś inwestycja pozostaje zamrożona, mimo zmian władz na szczeblu krajowym. Zarówno spółka, jak i przedstawiciele władz różnego szczebla na przestrzeni lat wyraźnie sugerowali, że cała sytuacja może mieć podłoże polityczne. Coś jednak drgnęło, inwestor wrócił do rozmów z PKP, o czym na ostatniej konferencji prasowej poinformowała prezydent Kędzierzyna-Koźla Sabina Nowosielska.

- Inwestor czeka od 2018 roku i jestem pod ogromnym wrażeniem, bo deklarował inwestycję na poziomie około 400 milionów, że wciąż jest zainteresowany, aby ją kontynuować, Myślę, że każdy inny by już odstąpił - mówi Sabina Nowosielska.

Najważniejszym krokiem będzie zawarcie przez inwestora umowy na dzierżawę terenu z PKP, następnie budowa torów i przyłącza. To wszystko potrwa - nawet około 2 lata.

- Myślę, że jest świadomość tego, że pewne osoby z Kędzierzyna-Koźla robiły wszystko, aby ta inwestycja nie powstała. I nie powstała. Komuś przeszkadzało, że Kędzierzyn-Koźle się rozwija. Mam o to duże pretensje. Po tylu latach ogromnym sukcesem jest więc, że rozpoczynają się rozmowy pomiędzy KKT a PKP. Mam nadzieję, że zła passa się skończyła. Trzymam kciuki za inwestora - dodała prezydent Nowosielska.

Inwestycja została przerwana na etapie budowy terminala produktów płynnych - zrealizowano 40 proc. Powstać ma jeszcze terminal produktów sypkich i terminal kontenerowy. 

Kiedyś port w Koźlu należał do jednych z największych w Europie. Upadł wraz z zamieraniem żeglugi śródlądowej, która pomimo wielu deklaracji wciąż się nie odrodziła.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Mis 31.01.2025 15:49
Jaki był oficjalny powód odmowy?

Cała Prawda 26.01.2025 21:41
Nie dziwne że u nas port niszczeje. Bo ta dziwna spółka KKT nawet nie walczy by projekt stał się rzeczywistością. Rzeka Odra też jakby zapomniana i nie chciana. PIS jak rządził wszystko robił by ta inwestycja nie powstała. Lecz pieniądze poszły gdzie indziej. Był taki plan by reaktywować linie kolejowe lub autobusowe. Nazywało się to „wykluczeniem komunikacyjnym”. Nie wiele powstało ale PIS z funduszów europejskich wyremontował linie kolejową nr. 35 Ostrołęka – Szczytno. Była zamknięta sporo lat. Lecz skupmy się jednak na jej fragmencie. Chodzi o przystanek Chorzele. Trzy nowe tory i nowy peron wyspowy. Jeździ tylko parę szynobusów w jedną i drugą stronę / na dzień. Niewiele ludzi z tego korzysta a do samej miejscowości jest parę kilometrów. Kawałek od owego przystanku odchodzi tor od linii 35 który się rozwidla tworząc coś w stylu stacji zdawczo-odbiorczej składów towarowych.. Tor zasadniczy tej bocznicy dalej zapętla się zamykając spory obszar tworząc strefę ekonomiczną. Wszystko jest nowe z 2023roku, tory, drogi i nikt nie stawia tam fabryk czy innych obiektów przemysłowych. Jednym słowem kupę milionów w błoto. A u nas nie chcą podłączyć portu do linii nr. 137 i cała przez to inwestycja stoi. Zmiana władzy i dalej nic. Mało tego koleje niemieckie DB chcą budować na terenie Blachowni podobną inwestycję co w porcie. Czy to nie jest dziwne ? I to już za rządu Tuska który z Niemcami za pan brat. Co ukazuje sprzedaż portu Szczecińskiego….

🤔 23.01.2025 12:48
Ciekawe ze ostatni wpis informacyjny KK Terminale ,jest z Czerwca 2021 Roku, skoro prowadza rozmowy z PKP,I zawsze informowali o nowych wydarzeniach w temacie!?

Xxx 22.01.2025 17:53
Podejrzany element. Gdzieś ty takich bzdur się nasłuchał że Tusk port w Szczecinie Niemcom sprzedaje? Dokonales niemożliwego. Okazałeś się glubszy niż TV Republika

Spekulant 20.01.2025 15:52
Spółka KKT jeśli istnieje i ma zarząd a więc czerpią korzyści finansowe... To im jest na rękę nic nie robić a brać za free kaskę....

Koźlanin 19.01.2025 19:55
Jakieś parę lat temu J. Kowalski poseł pożal się boże ale takich mamy , zrobił burdę przed urzędem miasta nie/możliwości twierdząc że ma dowody na p. Nowosielską związane z KKT. Nigdy ich nie przedstawił. R. Wegrzyn przeciwstawił się gadce J. Kowalskiego ale sam nic więcej nie zrobił podobnie jak polityk PO T. Grodzki.... Przyjechał, pojadł, popił, pozwiedzał i na tym się skończyło.... Sam inwestor także nic nie zrobił i nie robi by projekt stał się rzeczywistością. A więc coś jest na rzeczy. A p. Nowosielska trzecią kadencje popierdując w stołek celebruje w mediach a także przecina wstęgi ... Natomiast miasto zapada w ruinę. Coraz mniej miejsc pracy, ubywa ludzi lecz się ona tym nie przejmuje...

Norab 17.01.2025 22:33
Pewnego czasu firma notowana na GWP miała najwięcej barek rzecznych w Europie i tam operowala.

Obserwator 17.01.2025 21:19
"""Myślę, że jest świadomość tego, że pewne osoby z Kędzierzyna-Koźla robiły wszystko, aby ta inwestycja nie powstała.""" Pani prezydent Nowosielska może konkretnie KOMU !!!! Miała pani to wyjaśnić razem z panem ministrem MSWiA Tomasz Siemoniak. Miało być publicznie podane. I co jakieś sugestie ktoś i coś ale nie wiem konkretnie kto i dlaczego ? Kobieto na tym stanowisku można już wymagać odpowiedzialności za swoje słowa. No tak kampania wyborcza już rozpoczęła się. :-))

Szczur portowy 17.01.2025 14:51
Mam nadzieje ze nie jest to "kielbasa wyborcza" przed wyborami w maju!?

Glupek wioskowy 17.01.2025 14:20
Dobrze ze temat kontynuacji budowy portu Kozle wraca , ale nalezy miec na uwadze plany budowy terminal kolejowego w Slawiecicach( art z grudnia 2024)moje uznanie dla Redaktora Grzegorza Stepnia ,za monitorowanie tematu zatrzymanej inwestycji

Cała Prawda 16.01.2025 16:11
Spółka KKT, robi wrażenie jakby im już na tym nie zależało.... Zamiast walczyć z molochem (PKP).... Mieli tyle czasu. Platfusy już rządzą ponad rok i nic. Nasza celeberetka też ma to w ....

Sierota po pisie 16.01.2025 16:10
Gdzie jest dr inż. Grzegorz P. ? No ten napoleońskiego wzrostu i rudy z PiS, a rudym to wiadomo, nie można ufać, no chyba że kobita ( rudy dach, mokra piwnica ). Czy nadal oddanie służy wstającej z kolan Polsce w RN Tauron? pewnie wrócił na Politechnikę... Tak mu nie w sęk były te zbiorniki.

LLL 16.01.2025 15:57
A w Europie Zachodniej żegluga śródlądowa nie zamiera, a wręcz kwitnie! Nasza się nie odrodzi, bo Niemcy tego sobie nie życzą! No i ministra Zielona Ula też tego nie chce. Marzy im się dzika Odra i wielki park narodowy...

Jasiek 17.01.2025 09:13
Zajrzyj pod łożko ,może masz tam niemca a niewiesz .

Podejrzany element 17.01.2025 16:37
Otwórz oczy Jaśku i zobacz komu Tusek sprzedaje szczeciński port ? Właśnie niemrom....

Mark 18.01.2025 21:55
Ale zacznij od ukończenia podstawówki bo zdania kręcisz jak nieuk

Jeju 18.01.2025 22:39
po co pod łóżko, mało ich w warszawskim rządzie?

Cała Prawda 21.01.2025 22:38
Wy tylko o jednym . Wszystkie partie są umoczone. PO załatwia interesy Niemcom.... PIS załatwia interesy Amerykanom. POPIS załatwia interesy Ukrainy..... Nikt nie załatwia interesów Polskich.... Nawet nie wiemy co zdrajcy bo jeśli ktoś działa na korzyść obcych kosztem własnego kraju to zdrajca. Żadna partia, żaden polityk nie pilnuje Polskiego interesu na arenie międzynarodowej as także wewnątrz kraju. Może ludzie przestańcie walczyć między sobą. Otwórzcie oczy i zauważcie że was celowo skłócono bo łatwiej wami zarządzać i manipulować.

Xxx 22.01.2025 00:07
Bredzisz strasznie. Niby w czym przeszkadzałaby Niemcom żeglowna Odra?

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ