Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 7 sierpnia 2025 08:07
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Kontenery "z krzyżem" mogą zniknąć

Koniec ery kontenerów PCK w Kędzierzynie-Koźlu? Wszystko wskazuje na to, że znikną z naszych ulic

Wiele wskazuje na to, że z ulic Kędzierzyna-Koźla znikną kontenery oznaczone charakterystycznym logo Polskiego Czerwonego Krzyża. Po latach działalności i zbiórek odzieży używanej, organizacja ogłosiła, że musi drastycznie ograniczyć swoją obecność w przestrzeni publicznej. Powód? Utrata kluczowego partnera logistycznego oraz zmiany w przepisach, które pogorszyły opłacalność zbiórek.
Koniec ery kontenerów PCK w Kędzierzynie-Koźlu? Wszystko wskazuje na to, że znikną z naszych ulic

W ostatnich miesiącach coraz częściej kontenery na tekstylia przypominały dzikie wysypiska. Mimo rosnącej świadomości ekologicznej, mieszkańcy skarżyli się na walające się wokół pojemników worki, stare materace, zużyte buty, a nawet odpady budowlane. W wielu miejscach porządek nie był utrzymywany przez tygodnie, mimo zgłoszeń do odpowiednich służb. Problem nasilił się zwłaszcza po styczniu 2025 roku, kiedy w życie weszły nowe przepisy zakazujące wrzucania tekstyliów do pojemników na odpady zmieszane. To spowodowało wzrost liczby osób szukających alternatywnych sposobów pozbywania się odzieży - a kontenery PCK były najłatwiej dostępnym rozwiązaniem.

Jednak pojemniki zapełniały się błyskawicznie, a mieszkańcy - zamiast szukać punktów zbiórek organizowanych przez Czysty Region, często zostawiali worki obok. Niektórzy robili to nawet wtedy, gdy pojemniki nie były jeszcze pełne. Do naszej redakcji docierały liczne pytania dotyczące częstotliwości opróżniania kontenerów oraz odpowiedzialności za bałagan wokół nich. Z pytaniami zwróciliśmy się do PCK - niestety bezskutecznie. Brak odpowiedzi w tej sprawie zwiastował, że nadciągają poważne zmiany.

Organizacja opublikowała oficjalne oświadczenie, w którym poinformowała o rozpoczęciu procesu usuwania kontenerów z przestrzeni publicznej. Powodem jest zakończenie współpracy z firmą Wtórpol - dotychczasowym operatorem odpowiedzialnym za odbiór, logistykę i sprzedaż zebranej odzieży. Według PCK, zmiany w przepisach doprowadziły do znacznego pogorszenia jakości zbieranych tekstyliów, a tym samym - wzrostu kosztów ich przetwarzania i utylizacji. W rezultacie działalność, która dotychczas wspierała programy pomocowe, przestała być opłacalna.

Oświadczenie Polskiego Czerwonego Krzyża:

Polski Czerwony Krzyż informuje, że jest zmuszony znacznie ograniczyć działania dotyczące zbiórki odzieży używanej do kontenerów ze znakiem PCK ze względu na wypowiedzenie nam przez firmę Wtórpol umów o współpracy. Operator ten odpowiadał za logistykę i sprzedaż zbieranych tekstyliów, z których dochód wspierał nasze działania pomocowe. Powodem zakończenia współpracy, podawanym przez operatora są zmiany w prawie, które weszły w życie z początkiem 2025 roku, wpływające na sposób klasyfikowania i gospodarowania tekstyliami. W jego ocenie zmiany te doprowadziły do pogorszenia jakości odzieży zbieranej do kontenerów i znacznego wzrostu kosztów jej utylizacji.

Obecnie firma rozpoczęła zwózkę kontenerów oznaczonych znakiem PCK, a proces ten będzie kontynuowany w najbliższym czasie. Oznacza to, że nasza organizacja w przyszłości może nie być już obecna w przestrzeni publicznej w tej formie, a co za tym idzie - odzież zbierana w ten sposób nie będzie już generować środków wspierających nasze programy pomocowe. To poważne zagrożenie dla naszej działalności - może przełożyć się zarówno na brak produktów, które trafiają do osób potrzebujących, jak i ograniczenie dostępnych funduszy na inne formy pomocy.

Dzięki zbiórce odzieży możliwe było realizowanie wielu lokalnych działań społecznych i humanitarnych. Aspekt społeczny i ekologiczny zbiórki tekstyliów był i nadal pozostaje dla Polskiego Czerwonego Krzyża niezwykle ważny. Przekazywana przez darczyńców używana odzież trafiała do osób w trudnej sytuacji życiowej, co pomagało ograniczyć ich wykluczenie materialne. Jednocześnie działaliśmy na rzecz ochrony środowiska, zmniejszając ilość tekstyliów trafiających na składowiska odpadów i rozwijania koncepcji modelu gospodarki w obiegu zamkniętym. Wierzymy, że działania tego typu wciąż mają ogromny potencjał społeczny i środowiskowy.

W związku z zaistniałą sytuacją aktywnie poszukujemy nowych, odpowiedzialnych rozwiązań pozwalających na kontynuację zbiórki i wykorzystania używanej odzieży. Jesteśmy otwarci na współpracę z samorządami, organizacjami, firmami oraz partnerami lokalnymi i ogólnopolskimi, którzy podzielają nasze cele i wartości. Chcemy, aby przekazywana przez ludzi odzież nadal realnie pomagała innym.

Jednocześnie przypominamy, że nadal można przynosić czystą, zadbaną odzież do naszych oddziałów w całej Polsce oraz w Warszawie do DOBROsklepu PCK. Trafi ona bezpośrednio do osób potrzebujących, wspierając ich w codziennym życiu. Dziękujemy wszystkim darczyńcom za okazane zaufanie i wieloletnie wsparcie. Wierzymy, że wspólnie uda nam się znaleźć nowe rozwiązania, które pozwolą kontynuować tę ważną misję.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Takie czasy 06.08.2025 08:43
Indianie tolerują tylko nowe i firmowe

pytam 06.08.2025 08:37
komu to przeszkadza?

sanepid 05.08.2025 16:18
no i gdzie tera sie bedzie ciawa ubierał ?

PEŁO 05.08.2025 15:57
sam czysty region przyczynił się swoimi działaniami do takiego obrotu sprawy

h65gr 05.08.2025 15:55
wina czystego regionu, a nie ludzi, że nie mają możliwości zagospodarowania własnych odpadów

yhtgfd 05.08.2025 15:53
i cały misterny plan CZYSTEGO REGIONU poszedł w piszdu. zwalili zbiórkę tekstyliów na kontenery PCK i sami tylko inkasowali pieniądze. te "rotacyjne: kontenery raz w miesiącu to sobie mogą w dopsztala wsadzić. a teraz trzeba będzie ruszyć własne 4 litery i jednak zacząć zbierać te szmaty

wybory to test IQ 05.08.2025 13:10
A szkoda, tak się wryły w otoczenie stanowiąc jego stały elegancki element.

alan 05.08.2025 12:55
cierpliwości ta mieścina też zniknie

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ