Rondo Milenijne w Kędzierzynie-Koźlu stanowi jeden z najważniejszych punktów komunikacyjnych w regionie, łącząc drogi krajowe i wojewódzkie. W godzinach szczytu miejsce to regularnie zmaga się z dużym natężeniem ruchu i tworzącymi się korkami, co utrudnia sprawny przejazd. Mieszkańcy Kędzierzyna-Koźla od dawna domagają się zmian i udrożnienia ruchu w tym miejscu, starania w tym celu już wiele lat temu podejmowali samorządowcy różnych szczebli. Rozważano różne warianty przebudowy skrzyżowania, ostatecznie dwa lata temu zdecydowano, że najlepszym rozwiązaniem będzie budowa estakady. W sprawę mocno zaangażował się członek zarządu województwa opolskiego Robert Węgrzyn, który we władzach województwa odpowiada za tematy drogowe.
- Istniejące rozwiązanie w formie skrzyżowania bezkolizyjnego nie wystarcza już na obecne natężenie ruchu. W 2020 i 2021 roku wykonano generalny pomiar natężenia ruchu, który wykazał, że w ciągu doby przez rondo przejeżdża ponad 10 tysięcy pojazdów - mówi Bartłomiej Horaczuk, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu. W tym roku prowadzony jest kolejny pomiar i należy się spodziewać, że liczba ta znacząco wzrośnie.
To właśnie samorząd województwa i podległy mu Zarząd Dróg Wojewódzkich sfinansuje przygotowanie dokumentacji projektowej dla zadania, choć sam ciężar rozbudowy drogi będzie spoczywał na Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Będzie to pierwsze dwupoziomowe skrzyżowanie projektowane przez ZDW.
- Firma, która będzie tworzyć dokumentację, zgodnie z zapisami umowy, ma ponad 30 miesięcy na jej wykonanie. W naszym interesie leży, aby zrobiła to wcześniej. Im prędzej będziemy mieli przygotowaną dokumentację, tym prędzej przystąpimy do realizacji inwestycji. Jeśli chodzi o finansowanie - proszę nam to zostawić. Zrobimy tak, że pieniądze znajdą się na czas - deklarował dziś Robert Węgrzyn.
Podpisana dziś umowa zakłada, że wykonawca przygotuje kompleksową dokumentację techniczną i pozyska niezbędne zgody i pozwolenia do realizacji prac. Władze miasta i powiatu deklarują pełne wsparcie dla inwestycji.
- Sama przejeżdżam tym skrzyżowaniem i często zdarza mi się stać w korku. W interesie naszych mieszkańców jest, żeby to wąskie gardło zniknęło z drogowej mapy miasta - mówiła prezydent Sabina Nowosielska.
- Już w latach 90., gdy rozpoczynałem pracę w samorządzie, mówiło się o trzech najważniejszych wyzwaniach związanych z infrastrukturą drogową Kędzierzyna-Koźla: obwodnicy, łączniku oraz rondzie Milenijnym. Pierwsze dwa są już gotowe, teraz czas na przebudowę ronda. Najważniejsze to zacząć - dodał starosta Artur Maruszczak.
Aby estakada powstała konieczne będzie przebudowanie obwodnicy miasta na długości około kilometra. Według wstępnych szacunków, koszt realizacji inwestycji może wynieść kilkadziesiąt milionów złotych. Równolegle do tworzenia dokumentacji technicznej inwestycji rozpoczną się starania o pozyskanie pieniędzy niezbędnych do jej realizacji: - Idąc do wyborów w 2023 roku mówiliśmy jasno i wprost, że to skrzyżowanie zostanie przebudowane. Dziś zrobiliśmy ku temu pierwszy krok, dziękuję urzędowi marszałkowskiemu, że podjął się tego działania, naszą rolą jest znalezienie środków na przeprowadzenie inwestycji - deklarował poseł Paweł Masełko.
Kierowcy i mieszkańcy choć od lat wyczekują rozwiązania problemu z wąskim gardłem miasta, to obawiają się również, że tak duża przebudowa może skutkować paraliżem komunikacyjnym. Przedstawiciele opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Zarządu Dróg Wojewódzkich deklarowali, że będą chcieli, aby skrzyżowanie w czasie robót jak najdłużej pozostawało przejezdne. Wśród rozważanych wariantów jest również zaangażowanie wojska w stworzenie tymczasowych objazdów, o czym wspominał dziś Robert Węgrzyn.
Dokumentację projektową przygotuje firma Arcus-2 z Katowic. Zakłada ona m.in. przebudowę ronda Milenijnego, budowę węzła drogowego częściowo bezkolizyjnego typu WB oraz obiektów mostowych, w tym mostu o konstrukcji łukowej, rozbudowę odcinków dróg, w tym DK40, DW408, DW423, a także budowę pasów włączenia i wyłączenia na drodze krajowej, budowę i przebudowę infrastruktury pieszej i rowerowej, w tym dróg dla pieszych i rowerów, a także odpowiednich łącznic z drogami wojewódzkimi, budowę obiektów inżynierskich, odwodnienia, oświetlenia drogowego oraz urządzeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego, takich jak oznakowanie oraz urządzenia BRD.




Napisz komentarz
Komentarze