Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 19 stycznia 2025 13:28
Reklama
Reklama
Reklama

W Kędzierzynie-Koźlu powstaje port kolejowy. Będzie obsługiwał nawet 4000 wagonów ze stalą rocznie

W Kędzierzynie-Koźlu (Sławięcice) powstaje nowoczesny port kolejowy do przeładunku i magazynowania wyrobów stalowych. Terminal będzie obsługiwał około 4.000 wagonów rocznie. Jest to jedna z największych tego typu inwestycji w Polsce, z planowanym zakończeniem budowy w pierwszym kwartale 2025 roku.

Obsługa terminala będzie obejmowała dostawę, magazynowanie i przeładunki przede wszystkim wyrobów stalowych. Inwestycja obejmuje halę przeładunkową o powierzchni 7.100 m2, wyposażoną w dwie suwnice o udźwigu 35 i 47 ton, które umożliwiają obsługę kręgów stalowych o średnicy do 2.700 mm, szerokości do 2.300 mm i wadze do 42 ton.

Dzięki nowoczesnej infrastrukturze, możliwe będzie minimalizowanie wpływu czynników zewnętrznych na przechowywane towary, co gwarantuje ich bezpieczeństwo podczas magazynowania i transportu. Terminal będzie posiadał także dwa tory załadowczo-rozładowcze oraz plac manewrowo-magazynowy, który umożliwia efektywną obsługę towarów w relacjach wagon- magazyn, magazyn-samochód oraz wagon-samochód.

Railport będzie zlokalizowany przy HUB-ie Sławięcice na bocznicy DB Cargo Spedkol, która dysponuje torami o łącznej długości około 50 km. Bocznica posiada także dostęp do wag kolejowych i wagi samochodowej, a także sieci TEN-T (transeuropejska sieć transportowa), która zapewni skomunikowanie regionu Górnego Śląska pociągami liniowymi Silesia, Mazovia i Moravia z południem, północą i zachodem Europy. Lokalizacja w pobliżu autostrad A4 i A1 oraz dróg krajowych umożliwi również efektywny transport drogowy towarów w obrębie Górnego Śląska, na trasach w relacji wschód-zachód oraz północ-południe.

Proces budowy terminalu rozpoczął się w 2023 r. Terminal został zaplanowany z myślą o minimalnym wpływie na środowisko, z zastosowaniem energooszczędnych technologii i ekologicznego systemu grzewczego. Ponadto budowany kompleks znajduje się na terenie przemysłowym, co zmniejsza wpływ na lokalną społeczność. Za realizację inwestycji odpowiada spółka DB Cargo Spedkol, należąca do Grupy DB Cargo Polska.

Generalnym wykonawcą jest konsorcjum, w skład którego wchodzą Infra SILESIA S.A., Polimex Mostostal S.A. oraz Polimex Infrastruktura S.A.

- Budowa Railportu to kluczowa inwestycja dla DB Cargo Spedkol. Stanowi znaczący krok w rozwoju spółki. Działalność terminalu przeładunkowego sprawi, że poszerzymy portfolio naszych usług. Będziemy mogli zaoferować kolejne kompletne, nowoczesne i wysokiej jakości rozwiązanie logistyczne, którego oczekują nasi klienci. Dużą zaletą Railportu jest jego lokalizacja, która umożliwia realizowanie regularnych przewozów naszymi flagowymi pociągami liniowymi: Silesia, Mazovia i Moravia, na Śląsk, na południe, północ i zachód Europy – mówi Tomasz Iwański, prezes zarządu DB
Cargo Spedkol. - Liczę, że Railport umocni nasze relacje z dotychczasowymi partnerami biznesowymi, a także zainteresuje nowych. Oprócz tego chcielibyśmy, żeby realizacja usług w powstającym terminalu przyczyniła się też do wzrostu popularności aglomeracji Kędzierzyn-Koźle i ożywienia lokalnej działalności gospodarczej – dodaje.

Projekt jest na zaawansowanym etapie realizacji, a zakończenie budowy przewidziane jest w pierwszym kwartale 2025 roku. Po oddaniu do użytku Railport w Kędzierzynie-Koźlu będzie kluczowym punktem logistycznym, wspierającym rozwój transportu kolejowego i magazynowania wyrobów stalowych. To strategiczna inwestycja, która nie tylko wspiera rozwój biznesu Grupy DB Cargo, ale również wzmacnia potencjał gospodarczy regionu poprzez modernizację infrastruktury logistycznej i tworzenie nowych możliwości rozwoju dla lokalnych przedsiębiorstw, co pozwoli na rozwój współpracy biznesowej na wielu poziomach.

- Terminale przeładunkowe są istotnym elementem całego układu polskiej sieci kolejowej. Budowa terminala generuje nie tylko kolejny punkt dostępowy na kolejowej mapie Polski, ale przede wszystkim jest impulsem rozwojowym dla regionu – mówi Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska. – Przed koleją towarową stoi obecnie ogromne wyzwanie konkurowania nie tylko z transportem drogowym – co oczywiste, ale również z koleją pasażerską, która korzysta z tej samej sieci. Według aktualnych danych Urzędu Transportu Kolejowego, dla kolei pasażerskiej dostępnych jest niemal 3000 publicznych stacji i dworców. Przewozy towarowe nie mają tego komfortu – terminale przeładunkowe i punkty dostępowe są dla segmentu cargo niemal całkowicie sprywatyzowane. Jest ich też kilkukrotnie mniej w stosunku do kolei pasażerskiej – mówimy o 45 prywatnych terminalach i prawie 850 prywatnych bocznicach. Nasz railport jest więc odpowiedzią nie tylko na potrzeby naszej organizacji i naszych klientów, ale także na zapotrzebowanie całego segmentu przewozów towarowych. Nie da się ukryć, że tego rodzaju inwestycje powinny w idealnym ujęciu być strategicznym celem i zadaniem państwa i takie ruchy od wielu już lat wraz z całą branżą towarową postulujemy – dodaje prezes Staszek.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Kartograf 20.12.2024 15:49
Znaczy granica będzie na linii Wisly

Księgowy 17.12.2024 21:48
Na to żeby inwestować w Deutsche Bahn pieniądze - a jakże są!! Na Polski Centralny Port Komunikacyjny ich NIE MA!!! Dziwić się że ten kraj zaczyna się "zwijać"?!! Jeszcze trochę i wszyscy którzy się tu urodzili będą tego żałować. I nie pomogą im babcie ze "szwabskim" rodowodem!! Tam też dostaną to co im się należy!! K..a w d...ę!!

Cała Prawda 13.12.2024 22:21
W mediach informują iż po niedawnym spotkaniu / konsultacjach Polsko-Niemieckich Tusk i jego rząd przygotował ustawę dotycząca m.in. rzeki Odry. Czyli tzw. specustawy Odrzańskiej…. Ma ona na celu likwidację 71 z 76 zaplanowanych inwestycji na rzece Odrze. Co to oznacza? Że nie będzie pogłębiania koryta rzeki, wzmacniania brzegów, budowy nowych stopni wodnych, polderów / zbiorników, portu w Koźlu itp. Część będącej infrastruktury zamierzają zlikwidować… W zamian mają przywrócić mokradła i inne zielone fanaberie pod nazwą REnaturyzacja rzeki Odra jest to część tzw. zielonego ładu UE. Oczywiście z pominięcie zachodniego sąsiada który w dziedzinie rozbudowy swej sieci rzek wręcz kwitnie… 4,5 miliarda złotych z UE ma być wydane zamiast na w/w inwestycje które spowodowałyby rozkwit transportu rzecznego przeznaczą na tzw. likwidacje przeszkód powierzchniowych wynikających z działalności człowieka czyli jak już pisałem REnaturyzacja rzeki Odra.

Hans 08.12.2024 21:24
ja.. das ist gut

Kukunamuniu72 08.12.2024 16:08
Znowu zyski pojadą do Niemiec co za wspaniałe rządy postkomuny👏👏👏👎

Zenon 07.12.2024 22:40
JJest taki rozwój miasta KK, że za chwilę ludzie będą tyle zarabiać, że nie udźwigną tych pieniędzy. Po historycznym tzw. Polu Południowym i trochę nowszej idei terminala w Koźlu Port było epokowe dzieło pana profesora Bolesława G. (stary zarząd ZAK) pod nazwą Odrzański Szlak Wodorowy, niedawne mętne deklaracje o produkcji amunicji (nowy zarząd ZAK) a teraz terminal kolejowy. Czekać tylko budowy lotniska. Opamiętajcie się ludzie, bo ta kasa wam w głowach poprzewraca.

emeryt elektronik 06.12.2024 10:51
Pięknie i ładnie. Jak ma się sprawa transportu kolejowego do portu?

hans 08.12.2024 21:25
a co ma wtyczka z gniazdkiem wspòlnego... pewnie nie wie 😉

Realista 05.12.2024 08:46
No nie wierzę!!! Jak to??? Koźle Port nie da się zrobić 500 m toru a tutaj po drugie stronie miasta powstaje po cichu terminal przeładunku stali ??? Gdzie najbliższa huta czynna jest w Krakowie 😂🤣😂🤣

Hutnik bez pracy 06.12.2024 11:53
Najblizsza huta w zaglebiu Ruhry, tu tylko bedzie wyladunek stali

Marian 06.12.2024 16:16
W Gliwicach Łabędy .... W Chorzowie Batory i Królewska... Także z realizmem to nie masz nic wspólnego.

Bumar 07.12.2024 17:09
Dzis strajkuja

Schmit 05.12.2024 08:43
Ja, ja niemieczki port Gut, dużo będzie euro dla niemiecz, Gut Gut.

Norab 05.12.2024 04:37
Oczywiście każda inwestycja w K-K trzeba się cieszyć,nowe miejsca pracy i podatek dodatkowy dla miasta.Wiele osób pisze nasz port od dekady jest tabu.Dlaczego? Mam zdjęcie z lotu ptaka z przed wielu lat nad portem, tam chyba setka barek stoi na redzie na Odrze w trzech rzędach tak był zakorkowany. Kiedyś w naszym porcie było zarejestrowanych 550 jednostek pływających .To był jednym z największych portem rzecznym w Europie.Teraz wiatr tylko hula.

Zenon 07.12.2024 22:56
Obecny Koźle Port (za wiaduktem) może być jedynie przedmiotem ciekawych wycieczek rowerowych połączonych z pasją fotograficzną, podczas których ja podziwiam dawną piękną (fakt, że zrujnowaną znacznie) architekturę natomiast mój kolega, syn marynarza i też marynarz, raczy mnie wspominkami, jak do drzewiej było tam super i co gdzie było – tu był sklep, tu tankowało się paliwo do pchacza, tu był magazyn części zamiennych, tu warsztat, tam administracja, tam wymieniało się silniki, a tu się piło i to tak, że po kilka razy dziennie był radiowóz milicji obywatelskiej. Jedyne co może powstać w tej okolicy, to ekskluzywne zamknięte osiedle – ktoś wyłoży kiedyś kasę, na moście na Kanale Kłodnickim postawi bramę i w ten sposób w centrum miasta będzie zielone ekskluzywne bezpieczne osiedle naturalnie ogrodzone wodą.

Port to jest poezja 04.12.2024 16:06
Po co nam port w Kozlu skoro , BEHALA w Berlinie ( 3 porty srodladowe ) przeladowuje 4,5 milona ton rocznie ?

Prawda 07.12.2024 14:29
Jestes glupi od urodzenia????

Nirvana 03.12.2024 21:46
A może "mądre"głowy z Urzędu Miasta i Sejmiku Wojwódzkiego,Posłowie i Senatorzy naszego woj.Oposkiego zaczną wreście lobbować na rzecz wykorzystania kanału Gliwickiego i portu w Kożlu !

Sierota po pisie 04.12.2024 09:45
Towarzysz Siemoniak wybrany z opolskiego, ponoć ma nawet biuro w KK... zarzekał się, że blokada Portu będzie priorytetem ale nie powiedział czy zniesienie czy przedłużenie. Ja tu widzę czyjeś macki trzymają na tym łapę, bo żadnej logiki mieszkańcom jeszcze nie przedstawiono.

Tomex 06.12.2024 14:17
Kolego przecież to twój rudy senator zrobił wszystko żeby zablokować inwestycje w porcie. To jego jedyny sukces! To bezsporne. Zapytaj może dlaczego.

Wysoki brunet 06.12.2024 22:19
Tomex 06.12.2024 14:17
Kolego przecież to twój rudy senator zrobił wszystko żeby zablokować inwestycje w porcie. To jego jedyny sukces! To bezsporne. Zapytaj może dlaczego.
A zaraz potem ten mały rudy senator dostał suto opłacane stołki w SSP - GP się nazywa, jego tato chyba się przewraca w grobie... konfidentów trzeba nagradzać

Bujaj las a nie nas 03.12.2024 18:12
Prima aprilis w porcie też wybudowali hi hi hi

Cała Prawda 03.12.2024 16:01
Czy tak samo jak inwestycja w Koźle Port ? A propos już od dawna ryży rządzi i co dalej inwestycja zawieszona... Pani Nowosielska ma to gdzieś tam no wiecie.... Polska to chory jak widać kraj. Inwestuje się w nieciekawą lokalizację a miejsce w Porcie gdzie stykają się trzy rodzaje transportu olewa się i doprowadza do całkowitej ruiny... Ale mnie jeszcze jedno męczy pytanie : inwestor w Porcie czyżby już olał dalszą budowę ? A może celowo np. ubezpieczył się na wypadek takiej sytuacji i teraz tylko liczy kasę z ubezpieczenia ? Dziwne to wszystko....

LLL 04.12.2024 12:41
PO co port, jeśli na życzenie Niemiec Odra ma być nieżeglowna, a dolna Odra wręcz parkiem narodowym? Wszak żegluga, jak twierdzi wiceministra Zielona Ula, jest nieopłacalna i szkodzi naturze tudzież klimatowi! A pani Nowosielska zrobi tylko to, na co mocodawcy z W-wy POzwolą!

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ