Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 24 lutego 2024 03:18
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Kędzierzyn-Koźle jako miasto port. Powstała bardzo ciekawa publikacja. Można ją pobrać za darmo

Kędzierzyn-Koźle jako miasto port. Powstała bardzo ciekawa publikacja. Można ją pobrać za darmo
Współpraca z Narodowym Instytutem Dziedzictwa zaowocowała publikacją pn. „Portret Miasta Portu. Niematerialne Dziedzictwo Kędzierzyn-Koźle”. Eksperci badali, jakie tradycje przekazywane z pokolenia na pokolenie zbudowały i ukształtowały lokalną społeczność żyjącą nad Odrą. Czy udało im się dotrzeć do wszystkich miejscowych zwyczajów? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w bardzo interesującym opracowaniu.

Jak czytamy we wstępie sercem miasta był jeden z największych portów śródlądowych w Europie, który na przestrzeni lat uległ licznym przekształceniom i wpływom. Tak powstał organizm będący miejscem życia licznych wspólnot reprezentujących mniejszości tak narodowe, jak i etniczne, tj. Niemcy, Romowie, wraz z repatriantami z Kresów, którzy wzbogacają już bogatą mozaikę o własną kulturę. Kędzierzyn-Koźle to miejsce niezwykłe – połączenie średniowiecznego miasta z miastem industrialnym, obszaru zurbanizowanego z terenami wiejskimi.

Publikacja zasadniczo skupia się na dziedzictwie dwóch obszarów: Starego Miasta oraz dzielnicy portowej, które stanowią podobszar rewitalizacji, na drugim planie pozostawiając rozwijający się dzięki linii kolejowej, bogaty w przemysł Kędzierzyn. Istotne znaczenie dla opracowania odgrywa przepływająca, a także dzieląca miasto rzeka Odra. Przed wiekami stanowiła ona jeden ze szlaków bursztynowych łączących Bałtyk z basenem Morza Śródziemnego i odcisnęła piętno nie tylko w fizjografii terenu, ale również miała ogromny wpływ na rozwoju miasta, m.in. poprzez obszar Portu Koźle oraz dzielnicy portowej.

Publikację pn. „Portret Miasta Portu. Niematerialne Dziedzictwo Kędzierzyn-Koźle” można pobrać w załączniku - kliknij, aby pobrać


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
ambroży 09.04.2023 14:25
Jak czytam te wasze komentarze, to rzygać się chce na takich "mieszkańców" z bożej laski!

ambroży 09.04.2023 14:24
Proponuję przeprowadzić się do Donbasu lub za Ural, tam będziesz miała spokój od inwestycji.

😕 19.03.2023 22:56
Jeszcze tylko dodam, że ta budowa - jest PO nic i nikomu niepotrzebna 🤭 Ale - kurna - jest KOLEJNY interes do zrobienia! 😆 A to OD ZAWSZE jest KURDE najważniejsze !!!!!🤭🧐 - dla ukochanej WŁADZUNI miasteczka NIEmożliwości 😁 Tylko to się liczy, dla krewnych i znajomych królika 😊 Oczywiście dla dobra tubylczej ludzkości - PRAWDA 😎

😕 09.03.2023 11:03
Hmmmmm 🙄 Jakby tu Ci odpowiedzieć @Leon z Kłodnicy.😕 Czy urzędnicy miasteczka NIEmożliwości mają satysfakcję z gnębienia mieszkańców? 🥴 Może to jest nawet bardzo słuszne pytanie.🤔 Szczególnie gdy weźmie się pod uwagę wszystkie DOTYCHCZASOWE dokonania ukochanej WŁADZUNI miasteczka NIEmożliwości 🥴 Ale w takich sytuacjach bardzo pomocna jest zasada - jeszcze z czasów PRL-u. 🙄 Czyli: " Nie krytykuj, nie PO-dskakuj! Siedź na d..pie i przytakuj!". 🧐 Ale można też odwrotnie, traktować ukochaną WŁADZUNIĘ miasteczka NIEmożliwości😉 Rożne są PO-dejścia do tego paketu tematów 😔

Realista 08.03.2023 11:40
Brawo!!!na Gliwice zamknięta, w Zdzieszowicach i Sławięcicach też zamykają, będzie pięknie jak jeszcze zamkną Koźle i mamy zakorkowaną twierdzę.Nikt nie wjedzie i nie wyjedzie z tego grajdoła.Bedzie tylko brakowało poważnego wypadku na autostradzie między zjazdami Racibórz i Łany.

Hania 08.03.2023 10:54
Zastępca prezydenta Artur Maruszczak widziałeś korek na skrzyżowaniu obok Policji? Kto ci płaci za destabilizację miasta? Firma która rozpieprzy pół Koźla?

Basia 08.03.2023 08:56
Te przebudowy to tylko wspomaganie firmy drogowo budowlanej(czy to ta sama która robi drogę obok Ogrodowej?:Jeden koleś w gumiakach i koparka czasem od roku) bo nie usprawniają ruchu a wręcz przeciwnie

Leon z poczty w Kłodnicy 08.03.2023 08:50
Ciąg dalszy komunikacyjnego paraliżu naszego miasta.Dlaczego nas tak gnębicie urzędnicy od planowania i przebudowy?Czerpiecie z tego jakąś sadystyczną satysfakcję?Kędzierzyn-Kożle od wielu lat jest nieprzejezdne i nieprzyjazne kierowcom samochodów.Ronda,obwodnice,wiadukty,ciągłe przebudowy a żeby przejechać z Sławięcic do Koźla to godzinę zajmuje,trzeba termos i kanapki wziąć na drogę. Czy wy jakieś korki widzieliście na skrzyżowaniu w Koźlu obok Policji???? Po co ta przebudowa????

Zgred 07.03.2023 08:21
Koncepcja tego ronda to zapowiedz kolejnej inwestycyjnej porazki. Po co te prawoskrety w tym miejscu przy jednym pasie zjazdowym? Jadący prawoskretem będą musieli ustępować pojazdom zjeżdżającym z ronda. Wygląda na to, że Łukasiewicza też zostanie zwężona do jednego pasa na wlocie. Będą korki i nic więcej. Tu potrzebne jest dwupasmowe rondo turbinowe, o odpowiedniej średnicy dla autobusów, a nie klomby z kwiatkami pomiędzy pasami ruchu. Miejsca jest wystarczająco.

Realista 06.03.2023 08:05
Brawo!!!jak na inwestycje która na rok a przy wybraniu poprokow i na dłużej zamknie centrum Koźla to faktycznie zainteresowanie pracami jest poprostu ogromne .Czy ktoś z tych władz miasta pamięta jakie były problemu przy poprzedniej przebudowie z instalacjami które przebiegają tam pod ziemią?

Ziutek ze Śródmieścia 06.03.2023 01:31
plany budowy ronda w tym miejscu były już kilkanaście lat temu, kiedy przenoszono starą stację CPN na dzisiejsze miejsce ORLENu. O ile pamiętam był to jeden z warunków wydania pozwolenia na przebudowę stacji benzynowej. I znów ktoś czegoś nie przypilnował... A co tam !

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
PRZECZYTAJ